Strategia w biznesie
Analiza struktury branży dokonanej przez Michaela Portera wskazuje, że najbardziej niekorzystna sytuacja w branży ma miejsce, gdy:
- Produkt jest towarem, jakich pełno na rynku
- Wszyscy ponoszą takie same koszty i mają dostęp do takiej samej technologii
- Nabywcy zwracają uwagę na cenę, mają dużą wiedzę i są gotowi natychmiast zmienić dostawcę, by uzyskać większe korzyści
Dlatego też niezwykle ważne jest tworzenie:
Bariery wejścia i mobilności
- Ekonomia skali – im większa skala produkcji, tym niższe koszty działania.
- Zróżnicowanie produktu – firma, ktora odróżnia się od konkurentow znajduje się pod mniejszą presją konkurencji cenowej.
- Monopol na podstawowe składniki określające sukces w branży – patenty, strategiczna lokalizacja.
- Koszty utopione – są to koszty, których nie można odzyskać w przypadku wyjścia z rynku.
- Kanały dystrybucji – bez dostępu do kanałów dystrybucji nawet najlepsza firma nie odniesie sukcesu.
- Koszty zmiany dostawcy – jeśli klienci muszą ponosić koszty związane ze zmianą dostawcy, strategiczna pozycja firmy jest lepsza.
Firma powinna tworzyć bariery wejścia lub mobilności dla swoich konkurentów
Przykłady tworzenia barier wejścia: programy użytkownika.
Programy uczestnictwa mają na celu nagradzanie klientów, którzy często kupują określony produkt. Programy te zostały zainicjowane przez linie lotnicze.
Programy te są najbardziej efektywne w odniesieniu do drogich produktów lub usług, które są lub mogą być kupowane stosunkowo często.
Przykłady tworzenia barier wejścia:
Strategiczna lokalizacja:
- Stacje benzynowe,
- Restauracje szybkiej obsługi,
- Sklepy/domy towarowe.
Co mógłbyś zrobić, aby stworzyć bariery wejścia lub mobilności dla obecnych lub potencjalnych konkurentów?