Metoda 5 sił Michaela Portera

metoda Portera

Strategia w biznesie

Analiza struktury branży dokonanej przez Michaela Portera wskazuje, że najbardziej niekorzystna sytuacja w branży ma miejsce, gdy:

1. produkt jest towarem, jakich pełno na rynku

2. wszyscy ponoszą takie same koszty i mają dostęp do takiej samej technologii

3. Nabywcy zwracają uwagę na cenę, mają dużą wiedzę i są gotowi natychmiast zmienić dostawcę, by uzyskać większe korzyści Dlatego też niezwykle ważne jest tworzenie:

Bariery wejścia i mobilności

1. Ekonomia skali – im większa skala produkcji, tym niższe koszty działania.

2. Zróżnicowanie produktu – firma, ktora odróżnia się od konkurentow znajduje się pod mniejszą presją konkurencji cenowej.

3. Monopol na podstawowe składniki określające sukces w branży – patenty, strategiczna lokalizacja.

4. Koszty utopione – są to koszty, których nie można odzyskać w przypadku wyjścia z rynku.

5. Kanały dystrybucji – bez dostępu do kanałów dystrybucji nawet najlepsza firma nie odniesie sukcesu.

6. Koszty zmiany dostawcy – jeśli klienci muszą ponosić koszty związane ze zmianą dostawcy, strategiczna pozycja firmy jest lepsza.

 

Firma powinna tworzyć bariery wejścia lub mobilności dla swoich konkurentów

Przykłady tworzenia barier wejścia:

programy użytkownika. Programy uczestnictwa mają na celu nagradzanie klientów, którzy często kupują określony produkt. Programy te zostały zainicjowane przez linie lotnicze. Programy te są najbardziej efektywne w odniesieniu do drogich produktów lub usług, które są lub mogą być kupowane stosunkowo często.

 

Przykłady tworzenia barier wejścia:

strategiczna lokalizacja: Stacje benzynowe Restauracje szybkiej obsługi Sklepy/domy towarowe

Co mógłbyś zrobić, aby stworzyć bariery wejścia lub mobilności dla obecnych lub potencjalnych konkurentów?

 

Strategia w biznesie

Analiza struktury branży dokonanej przez Michaela Portera wskazuje, że najbardziej niekorzystna sytuacja w branży ma miejsce, gdy:

1. produkt jest towarem, jakich pełno na rynku

2. wszyscy ponoszą takie same koszty i mają dostęp do takiej samej technologii

3. Nabywcy zwracają uwagę na cenę, mają dużą wiedzę i są gotowi natychmiast zmienić dostawcę, by uzyskać większe korzyści

Dlatego też niezwykle ważne jest tworzenie:

Bariery wejścia i mobilności

1. Ekonomia skali – im większa skala produkcji, tym niższe koszty działania.

2. Zróżnicowanie produktu – firma, ktora odróżnia się od konkurentow znajduje się pod mniejszą presją konkurencji cenowej.

3. Monopol na podstawowe składniki określające sukces w branży – patenty, strategiczna lokalizacja.

4. Koszty utopione – są to koszty, których nie można odzyskać w przypadku wyjścia z rynku.

5. Kanały dystrybucji – bez dostępu do kanałów dystrybucji nawet najlepsza firma nie odniesie sukcesu.

6. Koszty zmiany dostawcy – jeśli klienci muszą ponosić koszty związane ze zmianą dostawcy, strategiczna pozycja firmy jest lepsza.

 

Firma powinna tworzyć bariery wejścia lub mobilności dla swoich konkurentów

Przykłady tworzenia barier wejścia: programy użytkownika.

Programy uczestnictwa mają na celu nagradzanie klientów, którzy często kupują określony produkt. Programy te zostały zainicjowane przez linie lotnicze.

Programy te są najbardziej efektywne w odniesieniu do drogich produktów lub usług, które są lub mogą być kupowane stosunkowo często.

 

Przykłady tworzenia barier wejścia:

strategiczna lokalizacja :

Stacje benzynowe

Restauracje szybkiej obsługi

Sklepy/domy towarowe

Co mógłbyś zrobić, aby stworzyć bariery wejścia lub mobilności dla obecnych lub potencjalnych konkurentów?

0
0
0
s2smodern
powered by social2s