Syzyfing - czyli jak zebrania są oceniane przez pracowników
- Published in Blog-kategoria
- Hits: 709

Współczesny język korporacyjny obfituje neologizmami, a wśród nowych słów pojawiło sie określenie syzyfing.
Nawet jeśli nie słyszałeś wcześniej tego określenia to jest duże prawdopodobieństwo, że dotyczy to również twojej firmy.
Połączeniem imienia Syzyfa i angielskiego briefing co raz częściej pracownicy określają bezproduktywne zebrania w firmach i również w Polsce zebrania wskazywane są jako jeden z największych "pożeraczy czasu" w korporacjach. A wystarczy pamiętać o 4 punktach by podnieść jego efektywność!
4 rzeczy, które podniosą efektywność twoich zebrań
Przygotowanie poruszanych tematów i rozesłanie uczestnikom przed zebraniem pozwoli nie tylko sprecyzować cel zebrania, ale również upewnić się czy wszyscy muszą w nim uczestniczyć. Nie zapomnij określić ile czasu potrzebujesz na omówienie - wpisz to w agendzie dla każdego z ww. tematów.
Planując czas trwania zebrania w kalendarzu zwyczajowo blokujemy pełne godziny: jedną lub kilka w zależności od potrzeb. Wystarczy zaplanowac zebranie na 50 minut by zyskać wolne 10 min, a prawo Parkinsona pozwoli nam zmieścić się w 3 kwadransach równie skutecznie jak w 1 godzinie.
3. Wyznacz timekeeper'a
Wyznacz jedną osobę, która będzie pilnowała czasu i zadba by nie przekroczyć wyznaczonych ram. W toku dyskusji ciężej monitorować upływ czasu, gdy jesteś moderatorem.
4. Wyznacz właścicieli tematów
Kończąc zebranie - wyznacz osoby odpowiedzialne za działania w poszczególnych tematach i określ czas realizacji korzystając z zasady W-W-W who-what-when (co będzie robione przez kogo o do kiedy). Dobrą praktyką jest wysłanie tego uczestnikom jako podsumowania zebrania.
1. produkt jest towarem, jakich pełno na rynku
2. wszyscy ponoszą takie same koszty i mają dostęp do takiej samej technologii
3. Nabywcy zwracają uwagę na cenę, mają dużą wiedzę i są gotowi natychmiast zmienić dostawcę, by uzyskać większe korzyści
Dlatego też niezwykle ważne jest tworzenie:
Bariery wejścia i mobilności
1. Ekonomia skali – im większa skala produkcji, tym niższe koszty działania.
2. Zróżnicowanie produktu – firma, ktora odróżnia się od konkurentow znajduje się pod mniejszą presją konkurencji cenowej.
3. Monopol na podstawowe składniki określające sukces w branży – patenty, strategiczna lokalizacja.
4. Koszty utopione – są to koszty, których nie można odzyskać w przypadku wyjścia z rynku.
5. Kanały dystrybucji – bez dostępu do kanałów dystrybucji nawet najlepsza firma nie odniesie sukcesu.
6. Koszty zmiany dostawcy – jeśli klienci muszą ponosić koszty związane ze zmianą dostawcy, strategiczna pozycja firmy jest lepsza.
Firma powinna tworzyć bariery wejścia lub mobilności dla swoich konkurentów
Przykłady tworzenia barier wejścia: programy użytkownika.
Programy uczestnictwa mają na celu nagradzanie klientów, którzy często kupują określony produkt. Programy te zostały zainicjowane przez linie lotnicze.
Programy te są najbardziej efektywne w odniesieniu do drogich produktów lub usług, które są lub mogą być kupowane stosunkowo często.
Przykłady tworzenia barier wejścia:
strategiczna lokalizacja :
Stacje benzynowe
Restauracje szybkiej obsługi
Sklepy/domy towarowe
Co mógłbyś zrobić, aby stworzyć bariery wejścia lub mobilności dla obecnych lub potencjalnych konkurentów?